Critical Disability Discourses/Discours critiques dans le champ du handicap

York University’s Critical Disability Studies Graduate Student Association (CDSSA) is happy to welcome you to our annual graduate student journal, Critical Disability Discourses (CDD). CDD is a bilingual, interdisciplinary journal, publishing articles that focus on experiences of disability from a critical perspective.

CDD is sponsored by York University's Graduate Program in Critical Disability Studies. For more information about this program, please visit their website at: http://www.yorku.ca/gradcdis/.

The journal’s review board has consisted of students from York University, the University of Toronto, Laval University, McMaster University, and the University of Cambridge. This past year, we have been working tirelessly on our next issue, reviewing articles submitted from across North America and Europe.

 

CDD was conceived by, and is managed entirely by, graduate students, under the auspices of the Critical Disability Studies graduate program. Our objective is to create an academic space where graduate students might make valuable contributions to the expanding field of critical disability studies. In an environment where we are pressured by the mandate to publish or perish, and yet are given very few opportunities to compete successfully for space in journals, this journal is meant to facilitate an academic community and to provide a more promising opportunity to gain exposure for their work in the public sphere for people just beginning their careers.

 

Journal topics share in common a dedication to anti-oppression and social justice. It is the intention of the CDSSA to bring disability-related issues to mainstream scholastic conversations by promoting and publishing arguments that critically assess disabling social conditions. Discourse about disability is arguably not taken seriously enough in mainstream academic circles; without theoretical backing, it is difficult to effect social change. For CDD’s team, therefore, the journal might serve as part of a greater effort to bring disability to the table and to redress physical and attitudinal discrimination.

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Call For Papers/Appel de contributions: Appel de contributions - 8e édition

 

[English follows]

Date limite de soumission: 27 février 2017

Dans cette 8e édition de Critical Disability Discourses/Discours critiques dans le champ du handicap (CCD/DCCH), notre équipe éditoriale aimerait revenir à la question fondamentale:

Qu’est-ce que le savoir?

Le savoir sur le handicap est généralement situé au sein de la recherche universitaire ainsi qu’autres milieux d'experts et plusieurs personnes handicapées ne peuvent participer à ce que nous appelons la production du savoir. Des travaux récents faits par des personnes handicapées rompent avec ces pratiques, remettant en question les types de savoir qui sont privilégiés.

Le volume 8 de DCCH interroge la nature du savoir et de sa production en signalant l’existence d'événements, de contextes ainsi que de producteurs de savoirs et d'expériences du savoir marginalisés; notamment les communautés de personnes handicapées ainsi que les universitaires et militants qui se voient refuser la possibilité de participer au processus de production de sens généralement préconisés dans la recherche universitaire et dans les échanges entre militants. Nous encourageons les personnes handicapées et « folles » (Mad) qui se retrouvent à l'intersection de la race, de la classe, du genre ainsi que de la sexualité et qui sont souvent exclues de ces processus à contribuer à cette édition.

Nous accorderons la priorité aux propositions des auteurs, artistes, photographes, vidéastes et autres qui sont, ou s’identifient, comme

  • Personnes handicapées de couleur, noire, autochtones [BIPOC] et celles dont le travail est centré autour des expériences et des connaissances de ces personnes.
  • Personnes handicapées queer, bispirituelles et trans.
  • Fous ou survivants de l'institutionnalisation, dont les survivants d’asiles, d’institutions psychiatriques, de centres régionaux, d’hôpitaux, de foyers collectifs et centres de soins de longues durées
  • Autistes ou étiquetés comme autistes
  • Consommateurs, survivants ou ex-patients du système psychiatrique
  • Ayant des déficiences intellectuelles ou étiquetées comme ayant des déficiences intellectuelles
  • Anticolonialistes et résistant la production de savoirs occidentalocentriques
  • Ayant une ou des maladie(s) chronique(s)
  • Utilisant des modes de communications non verbaux ou non écrits

 

Forme et style

Nous espérons aussi collectivement remettre en question et résister aux idées reçues sur l'emplacement du savoir ainsi que sur la manière dont elles sont fondées sur des pratiques et se reflètent dans les dynamiques de pouvoir. Pensons, par exemple, que les interactions et les connaissances qui sont produites en ligne et à l'extérieur du cadre universitaire créent le sens qu'a le handicap pour plusieurs.

Notre équipe éditoriale convient également du besoin d’aller au-delà du cadre qui favorise l’écriture de textes et de reconnaître le rôle particulier que joue l’écriture dans la limitation de l’accès au, ainsi que l’expression du, savoir.

Bien que les propositions écrites sont les bienvenues, nous aspirons à créer un espace pour d’autres formes de productions¸ et invitons les propositions qui produisent ou partagent les connaissances de manière suivante:

  • Approches artistiques our ancrées dans les arts
  • Vidéos
  • Écrits de style universitaires (tels que des articles comportant des notes de bas de page) ainsi que des écrits non universitaires.
  • Créations littéraires, billets de blogue et poèmes
  • Productions sonores
  • Les publications faites sur Facebook (possiblement dans un format archivé ou organisé comme un fil de discussion)
  • Des documents produits en collaboration qui reflètent des approches ethnographiques collectives

Nous accueillons aussi d’autres possibilités.

 

Thèmes possibles

Nous invitons les auteurs à s'inspirer des thèmes présentés plus bas. Les projets qui ne reflètent pas ces idées sont aussi les bienvenues.

  • Connotations coloniales dans le militantisme et la recherche portant sur le handicap

                - Les pratiques critiques de recherches qui sont menées dans le sud global par des chercheurs basés ou formés dans le nord global

                - Les perspectives universalistes versus spécifiques du handicap

                - La production occidentalocentrique de connaissances à l'intérieur de  l'université et d'autres institutions

 

  • La construction et les expériences du handicap dans des contextes intersectionnels

                - Les recherches faites par des communautés marginalisées au sein du nord global, avec une attention particulière pour la production et la résistance au suprématisme blanc, cisgenré, hétérosexuel et capacitaire.

                - La violence policière à l'égard des corps handicapés noirs et autochtones.

                - Les actions collectives, les mobilisations communautaires et locales ainsi que les mouvements populaires qui déconstruisent la suprématie blanche capacitaire, telle que le mouvement Black Lives Matter.

                - Le handicap, le capacitisme et le corps trans, particulièrement l'expérience des femmes trans de couleur.

 

  • Les survivants de confinement et d'institutions

- L'appropriation de l'histoire des survivants par ceux qui sont en dehors des communautés de « fous », de consommateurs, survivants et ex-patients ou des communautés de personnes étiquetées comme ayant des déficiences intellectuelles.

- Considérations sur la façon dont les survivants se retrouvent ou pas en position d'autorité sur les histoires institutionnelles et le travail qui est fait pour reconnaître leur expertise.

 

  • Le handicap dans le contexte du néolibéralisme/du capitalisme transnational

                - Le handicap comme le produit du capitalisme global/transnational ainsi que   des pratiques néolibérales de travail, particulièrement dans le sud global.

                - La façon dont le néolibéralisme et/ou le capitalisme transnational a un impact sur les politiques publiques, la pédagogie, la recherche et le                 militantisme.

                - La façon dont le handicap interagit avec d'autres catégories sociales dans un contexte de capitalisme transnational.

 

Directives pour soumettre un article

  • En soumettant une proposition à DCCH, les auteurs s'engagent à ce que cette dernière soit originale et ne soit publiée, en impression ou en évaluation ailleurs et que leur travail ne sera pas soumis à un autre endroit pendant qu'il est en évaluation par la revue.

 

 

  • Nous demandons que les articles écrits n’excèdent pas 7 000 mots.

 

 

Si vous avez des questions, contactez la rédacteure en chef de DCCH, Natalie Spagnuolo, à l'adresse cdsj@yorku.ca

 
Posted: 2016-12-06 More...
 

Call For Papers/Appel de contributions: Volume 8

 

Call for Papers, Volume 8

Submission Deadline: February 27th, 2017

In this 8th iteration of Critical Disability Discourses/Discours critiques dans le champ du handicap (CDD/DCCH), our editorial team would like to return to the foundational question:

What is knowledge?

Knowledge about disability is typically located within research, academic, and other “expert” settings, and many people with disabilities are prevented from participating in what we call knowledge production. Recent work by disabled people breaks with these practices, challenging the kinds of knowledge that are privileged.

Volume 8 of CDD questions the nature of knowledge and knowledge-production by signalling to marginalized events, contexts, producers, and experiences of knowledge. These include communities of disabled people, as well as scholars and activists, who are disavowed from participating in the processes of meaning production that are generally favoured in academic research and activist exchanges. We encourage Disabled and Mad people, who are located in the intersections of race, class, gender, and sexuality and often excluded from these processes, to contribute to this volume.

We will prioritize submissions from writers, artists, photographers, videographers, and others, who are or who identify as

  • Disabled BIPOC (Black Indigenous People of Colour), and those producing works that centre on the experiences and knowledges of disabled BIPOC people
  • Queer, Two-Spirited, and Trans disabled people
  • Mad and institutional survivors, including but not limited to survivors of asylums, psychiatric institutions, regional centres, hospitals, group-homes, and long-term care homes
  • Autistic or labelled as autistic
  • Psychiatric system consumers, survivors, or ex-patients
  • Having intellectual disabilities or labelled as having intellectual disabilities
  • Practising anti-colonialism and resisting Eurocentric knowledge production
  • Having chronic illness(es)  
  • Using non-verbal or non-written communication styles

Form and Style

We also hope to collectively challenge and resist common assumptions about the location of knowledge and the ways these are grounded in practices and mirrored in the realities of power. Consider, for example, that interactions and knowledge that occur online and outside of academic settings create the meaning of disability for many.

Our editorial team also recognizes the need to move beyond frameworks that favour written text and to acknowledge the particular role that writing plays in limiting access to, and expressions of, knowledge.

While written submissions are welcome, we strive to create space for other forms of authorship and invite submissions that produce and share knowledge in the following ways:

  • Art-based approaches
  • Videos
  • Scholarly style writings (such as articles with footnotes) as well as non-scholarly style writings
  • Creative writings, blog writings, and poetry
  • Audio-based works
  • Facebook posts (possibly in a form that is archived or curated as a thread)
  • Collaborative or co-produced documents that reflect duo-ethnographic or multi-ethnographic approaches

We also welcome other possibilities.

Possible Themes

We invite authors to draw upon the themes listed below. Projects which do not reflect these ideas are also welcome.  

 

  • Colonial overtones in disability activism and research

- Critical engagement with research that is conducted in the Global South by scholars based in or trained in the Global North

- Perceptions of universality versus specificity

- Eurocentric knowledge production within and part of academic and other institutions

 

  • Constructions and experiences of disability in intersectional contexts

- Research from marginalized communities within the Global North, with particular attention to the production of and resistance to able-bodied, cisgendered, and heterosexual white supremacy  

- Police violence against disabled Black and Indigenous bodies

- Collective actions, community/local mobilizations, and popular movements that disrupt and dismantle able-bodied white supremacy, such as Black Lives Matter

- Disability, disablement, and Trans bodies, particularly experiences of Trans women of color

 

  • Confinement and Institutional Survivorship

- The appropriation of histories of survivorship by those outside of Mad, consumer, survivor, and ex-patient communities or communities of people labelled with intellectual disabilities

- Considerations of how survivors are positioned or not positioned as authorities on institutional histories and the work that is being done to recognize their expertise

 

  • Disability in the context of neoliberalism/transnational capitalism

- Disability as a result of global/transnational capitalism, neo-liberal labour/work practices, particularly in the Global South

- The ways in which neoliberalism/transnational capitalism  affect policy/pedagogy/research/activism

- The ways in which disability interacts with other categories of difference in the context of transnational capitalism

 

Submission Guidelines

 

  • In submitting to CDD, authors affirm that the work is original and unpublished, is not in press or under consideration elsewhere, and will not be submitted elsewhere while under consideration by the Journal.

 

  • Authors are responsible for ethics approval for manuscripts and must receive approval from their own institutions. Proof of ethics approval (if applicable) should be provided to the Journal.

 

 

  • We ask that written articles not exceed 7000 words.

 

If you have any questions, contact CDD Managing Editor, Natalie Spagnuolo, at cdsj@yorku.ca

 
Posted: 2016-12-06 More...
 

CDD Volume 7

 

Volume 7 is now available online: http://cdd.journals.yorku.ca/index.php/cdd/issue/view/2266    

Volume 7 est maintenant disponible en ligne: http://cdd.journals.yorku.ca/index.php/cdd/issue/view/2266 

 
Posted: 2016-09-03
 

Volume 7

 

Le septième volume de Critical Disability Discourses/Discours critiques dans le champ du handicap sera disponible sous peu sur ce site web. 

The seventh volume of Critical Disability Discourses/Discours critiques dans le champ du handicap will be available online shortly.

 
Posted: 2016-06-19
 
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