Reframing the Master Narratives of Dis/ability at my Intersections: An Outline of an Educational Equity Research Agenda

Authors

  • David I. Hernández-Saca

Abstract

This article outlines a call for a renewed research agenda on the social and emotional dimensions of Learning Disabilities (LD). This research agenda reframes LD by interrogating the academic, social and emotional master narratives of LD through the talk of Latina/o students with LD using an interdisciplinary and socio-cultural historical developmental perspective. In particular, this reframing entails exploring the social and emotional construction of LD at the intersections of the Latina/o student population. Interweaving my own history with LD, I describe the overwhelming feelings of discomfort and anxiety from wrestling with the label. I came to see the label as an imposed identity from the educational system in response to my unique constellation of differences. Examining LD through the lens of emotion and from the perspectives of those living under the label helps us better recognize that it cannot be detached from the other socio-cultural identities that are part of being and becoming a whole person.

Keywords

Learning disabilities; intersectionality; Disability Studies in Education; emotionality; race

 

Redéfinir les principaux récits sur le handicap à mes intersections:  Un aperçu d'un programme de recherche sur l'équité en éducation

 

Résumé

Cet article présente un appel pour un programme de recherche renouvelé sur les dimensions sociales et émotionnelles des troubles d’apprentissage (TA).   Ce programme de recherche redéfinit le TA en interrogeant le monde académiques, sociaux et émotionnels de TA à travers une discussion d'étudiant (e) latino avec TA en utilisant une perspective de développement socioculturel historique et interdisciplinaire. En particulier, ce recadrage implique l'exploration de la construction sociale et émotionnelle des TA aux intersections de la population étudiante latino. Entremêlant ma propre histoire avec TA, je décris les sentiments accablants d'inconfort et d'anxiété de la lutte contre l'étiquette.  Je suis venu à voir l'étiquette comme une identité imposée du système éducatif en réponse à ma constellation unique de différences. En examinant le TA à travers une lentille d’émotion et du point de vue de ceux qui vivent sous l’étiquette nous aide à mieux reconnaître qu'il ne peut être détaché des autres identités socioculturelles qui font partie de l'être et qui aident à devenir une personne entière.

Mots clefs 

Troubles d'apprentissage; intersectionnalité; études sur le handicap dans l'éducation; émotivité; race

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How to Cite

Hernández-Saca, D. I. (2017). Reframing the Master Narratives of Dis/ability at my Intersections: An Outline of an Educational Equity Research Agenda. Critical Disability Discourses, 8. Retrieved from https://cdd.journals.yorku.ca/index.php/cdd/article/view/39723

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